Παρασκευή 20 Ιουνίου 2008

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ




ΜΠΕΝΙΑΤΑ ΕΛΕΝΗ:
Σχολική Σύμβουλος 2ης Περιφέρειας Φθιώτιδας
e-mail: eleni_beniata@yahoo.gr








Λαμία, 21/4/2008



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Εισαγωγή
Α. Επιμόρφωση υπηρετούντων εκπαιδευτικών
1. Περιεχόμενο επιμόρφωσης
Ø Γενική Παιδαγωγική κατάρτιση
Ø Γνώση περιεχομένου και διδακτική μεθοδολογία των επί μέρους γνωστικών αντικειμένων
Ø Διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης (μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς)
Ø Εισαγωγή των νέων τεχνολογιών (ΝΤ) στη μαθησιακή διαδικασία
Ø Η Σχολική Μονάδας ως υποτυπώδης κοινωνική μονάδα
2. Υλοποίηση επιμόρφωσης
Ø Μορφή και μέθοδος επιμόρφωσης
Ø Χρόνος επιμόρφωσης
Ø Φορέας επιμόρφωσης
Ø Υλικό επιμόρφωσης
Β. Επιμόρφωση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών (Εισαγωγική Επιμόρφωση)
Βιβλιογραφία
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Εισαγωγή
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σήμερα, λόγω των εξελίξεων στο χώρο της εκπαίδευσης διεθνώς, τείνει να εξελιχθεί σε ιδιαίτερο τομέα έρευνας των επιστημών της Αγωγής. Οι λόγοι που καθιστούν αναγκαία την επιμόρφωση μπορούν να συνοψιστούν κυρίως σε δύο παράγοντες: πρώτα στο γεγονός ότι η έρευνα για τη μάθηση και τη διδασκαλία τις δύο τελευταίες ιδιαίτερα δεκαετίες έχει αναδείξει πρακτικές που θα μπορούσαν να αναβαθμίσουν την εκπαίδευση στο σχολείο. Ο όρος «σύγχρονες αντιλήψεις για τα μαθησιακά περιβάλλοντα» επιγραμματικά περιγράφει περιβάλλοντα που ενθαρρύνουν την ενεργό συμμετοχή και την κοινωνική αλληλεπίδραση των μαθητών, την ανάπτυξη των μεταγνωστικών τους δεξιοτήτων και το σεβασμό των ατομικών τους διαφορών, τη σύνδεση της βιωματικής και της επιστημονικής γνώσης μέσα από την επίλυση προβλημάτων της καθημερινής τους ζωής, καθώς και την οργάνωση εξειδικευμένων διδακτικών προσεγγίσεων για την εκμάθηση συγκεκριμένου περιεχομένου στα πλαίσια των επί μέρους γνωστικών αντικειμένων. Ο δεύτερος λόγος που καθιστά αναγκαία την επιμόρφωση είναι η έκρηξη στον τομέα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας, που διαμορφώνει νέες δυνατότητες στη σχολική πράξη και θέτει πιεστικά την απαίτηση για αξιοποίησή τους στην εκπαίδευση.
Η εμπειρία μας δείχνει ότι παρά τις προσπάθειες επιμόρφωσης των τελευταίων ετών, ιδιαίτερα με την εισαγωγή των νέων σχολικών βιβλίων, η εκπαιδευτική πράξη απέχει αρκετά ακόμη από το να μπορέσει να αφομοιώσει και να εφαρμόσει τις πρακτικές και τις καινοτομίες που απαιτούν τα καινούρια εγχειρίδια, πολύ δε περισσότερο να εισάγει τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική πράξη. Θεωρούμε ότι μια από τις βασικές αιτίες είναι ο αποσπασματικός, ανοργάνωτος, μαζικός και ταχύρρυθμος τρόπος επιμόρφωσης, όπως επίσης και το γεγονός ότι αυτή η επιμόρφωση έγινε από εκπαιδευτές που δεν είχαν τα απαραίτητα προσόντα για να την πραγματοποιήσουν. Ένας άλλος λόγος είναι και η μη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία διαμόρφωσης των προγραμμάτων εκπαίδευσής τους. Είναι βέβαια γεγονός ότι οι προσπάθειες επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχουν ενταθεί με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος να έχει παρακολουθήσει πολυάριθμα σεμινάρια, να έχει μετεκπαιδευτεί ή να διαθέτει μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών. Όμως, ο τρόπος υλοποίησης τέτοιων προγραμμάτων τις περισσότερες φορές δημιουργεί την εντύπωση πως αυτές αποβλέπουν περισσότερο στην παροχή πιστοποιητικών σπουδών για υπηρεσιακή χρήση και όχι στην υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου. Από την άλλη μεριά, επειδή από τη φύση της η εκπαιδευτική πράξη συνδυάζει εφαρμογή πρακτικών και αρχών που προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά πεδία (ψυχολογία, παιδαγωγική, κοινωνιολογία, γενική και ειδική διδακτική γνωστικών αντικειμένων, διαπολιτισμική εκπαίδευση..), η απουσία ενός σταθερού, συνεκτικού παιδαγωγικού και διδακτικού πλαισίου, που να ενσωματώνει γόνιμα όλες αυτές τις προτάσεις και προσεγγίσεις που προέρχονται από διαφορετικούς τομείς εμπλουτίζοντας το ήδη υπάρχον πλαίσιο, οδηγεί σε σύγχυση και αποπροσανατολισμό τους εκπαιδευτικούς. Το αποτέλεσμα είναι παρά τον μεγάλο αριθμό επιμορφώσεων η επίδρασή τους στην πράξη της διδασκαλίας να μένει σχετικά χαμηλή, χωρίς, δηλαδή, να συνοδεύεται με την αλλαγή των παραδοσιακών πρακτικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: